keyboard_arrow_down

Kranservice från Cranemech AB

Vår kranservice omfattar funktionskontroll och service av alla typer av kranar – några mer omfattande än andra. Alla våra anställda har den nödvändiga expertis och kunskap för att bemöta era behov – t.ex. tillgänglighet dygnet runt.

Det finns många lagar och regler kring dokumenterat underhåll av kranar som måste uppfyllas. Vi på Cranemech ser självklart till att alla gällande lagar och regler efterlevs.

Servicebil test av kranar och lyftredskap Fyns Kran Udstyr

Vilka fabrikat servar vi?

Våra serviceprocedurer är universella och täcker därför alla fabrikat. Samtidigt är de 100% transparanta och ni kan enkelt se vilka kontrollpunkter vi genomgår för varje kran eller lyftutrustning då våra servicetekniker snabbt och enkelt, via vårt EasyCert-system gör särskilda protokoll för varje utrustning.

Exempel på fabrikat där vi utfört service och underhåll för våra kunders räkning.

 

  • ABB
  • ABT
  • ABUS
  • AC Hydraulic
  • AC Kran Eksport
  • AL Vac
  • ALKO
  • Anker
  • Asea
  • Atlas Copco
  • Bahco
  • Broomwade
  • Certex
  • Chain Master
  • CM
  • Compac
  • CWS
  • Danløft
  • DCB (Danish Crane Building)
  • Demag
  • Donati
  • Elefant
  • ERIKKILA
  • Fyns Kran Udstyr
  • Fezer
  • Gebr. Wahlefeld Krefeld
  • Gebuwin
  • GEDI
  • GH
  • GIS
  • GUDE
  • Guldmann
  • Güralp
  • Hadef
  • Hitachi
  • HMF
  • Hoffmann
  • Hvilan
  • J. Haggmann
  • J.D. Neuhaus
  • Kühnezug
  • Kahlman
  • King


 

  • KITO
  • KONE
  • LIFTKET
  • Max Fodgaard
  • Morris
  • Movomech
  • Munck
  • Pantronic
  • PIT-BULL
  • Schmalz
  • Selecto
  • SEW
  • SKS Kraner
  • STAHL


 

  • Svero
  • SWF
  • Thor
  • Thrige
  • Tiratutto
  • Titan
  • Tractel
  • Tralift
  • Verlinde
  • Vital
  • VLC
  • VLS
  • Warn
  • Weigpack
  • Yale
  • YellowLine


 

Vi guidar dig säkert och effektivt genom vår unika process för service av kranar 

Vi kontaktar er i god tid innan tidpunkt för kranservice.

Vi kontaktar er och bokar in en dag för utförande samt fastställer alla detaljer kring besöket.

Servicekoordinator test eftersyn kraner løftegrej

Våra krantekniker Anländer

Våra krantekniker anländer på avtalad tidpunkt och dag och dialog med er upprättas för att servicebesöket ska påverka  er produktion så lite som möjligt. Beroende på vad som avtals tar vi med oss både skylift och eventuell utrustning för provbelastning.

 

Servicetekniker Fyns Kran Udstyr

Serviceuppdraget påbörjas.

Det lagstadgade underhållet enligt AFS 2006:6 påbörjas och registreras i EasyCert.

Lagstadgad besiktning av kran

Komplett registrering

Alla våra lagstadgade inspektioner av såväl kranar som lyftredskap görs genom inviduella checklistor som säkrar en hög kvalité och säkerhet - vid varje besök.

Årsetikett Fyns Kran Udstyr

Märkning

All utrustning märks. Varje utrustning får ett unikt ID, QR-kod som visar både datum för senaste besöket samt nästkommande inspektion. Våra märkbrickor är i de bestämda Årsfärgerna om inget annat avtalats.

Märkning med unikt ID

Dokumentationen finns direkt tillgänglig i EasyCert 

I det ögonblick den  individuella utrustningen har godkänts kommer ett unikt protokoll finnas tillgängligt i EasyCert – både i vår app och på nätet.

 

EasyCert dokumentationen redo - Fyns Kran Udstyr

God överblick online i EasyCert

När servicebesöket avslutats får ni enkelt en tydlig överblick över all er utrustning, hämta rapporter och data, göra egna anmärkningar och se alla detaljer – allt på ett och samma ställe.

Data från EasyCert - Fyns Kran Udstyr

Vi kontaktar er igen

Ungefär 3 månader innan nästa servicebesök kontaktar vi er igen.

Vi kontaktar dig - årlig besiktning av kranar och lyftredskap

Du får branschens bästa service management system med i vår kranservice - helt gratis!

Du får tillgång till dina certifikat 24-7-365

När din kran har genomgått en service kommer den finnas registrerad i vårt EasyCert-system. Oavsett tidpunkt kan du via EasyCert knappa in t.ex. kranens serienummer och hitta produktens ID-kort med tillhörande protokoll. EasyCert är en "gratis tjänst" som erbjuds till alla Cranemechs kunder. Vad som tidigare var avsett för bara utvalda kunder, är nu tillgänglig för alla. Vi tycker inte att säkerheten hos "mindre" kunder är "mindre" viktig"!

 

Enkel ”extrahering” och ”inmatning”
Det är viktigt hos oss från Cranemech att EasyCert inte blir en dold "leverantörbindning". Vi är medvetna om att våra konkurrenter också säljer kranar och vi hjälper därför till med att registrera kranar köpta hos våra kollegor, samt gör det möjligt för den enskilda användaren att ladda upp individuella certifikat och protokoll på deras kranar på egen hand. 

Se kommande servicebesök
Ni vill alltid ha en god överblick kunna se om ni har bokat ert servicebesök hos Cranemech och själv löpande följa med i statusen för dessa. 

Beställa en tekniker - snabbt och enkelt 
Ni kan beställa en krantekniker online för både brådskande ärende eller för ett vanligt servicebesök direkt genom EasyCert.

Mer information om lagstadgade inspektioner av kranar, telfrar och vinschar.

Den lagstadgade inspektionen enligt AFS 2006:6 ska göras av leverantören eller annan sakkunnig person.

Mer information om lagstadgade inspektioner av kranar, telfrar och vinschar.

Den lagstadgade inspektionen enligt AFS 2006:6 ska göras av leverantören eller annan sakkunnig person.

Dokumenterat underhåll måste göras:

  • Regelbundet
  • På begagnade kranar, telfrar och vinschar innan de tas i bruk av ny ägare.
  • Efter att utrustningen har varit ur daglig drift och ska tas i bruk igen. T.ex. om en el-telfer har legat lagrad och ska tas i drift igen.

Vid alla inspektioner undersöks följande delar (om de finns tillgängliga på kranen, telfern eller den aktuella vinschen)

  • Mekaniska delar
  • Säkerhetsutrustning
  • Strömförsörjning
  • Manöverdon
  • Elektriska styrsystem
  • Eventuella hydraulkomponenter
  • Eventuell pneumatik (luft under tryck)

Dessutom granskas all inställbar säkerhetsutrustning samt delar av säkerhetsmässig betydelse.

Utöver ovannämnda ska all utrustning med lyftfunktion provbelastas. Efter provbelastningen kontrolleras utrustningen för eventuella fel och brister. Graden av provbelastningen varierar efter kranens lyftkapacitet. I ett spann är det t.ex. WLL (Working Load Limit) + 25%. Lyftutrustning som är avsedd för personlyft, samt vinschar, ska dessutom också provbelastas.

 

Få dokumentationen på din kranservice - nära till hands! 

När du väljer at få din kranservice av oss får du gratis tillgång till EasyCert. Utöver online tillgång får du också möjlighet för at använda vår EasyCert-app - både för Android och iOS.  

Ska vi också hjälpa med med er kranservice? 

Ring oss nu och få bästa priset, service och tillgängligheten med EasyCert. 

Kontakts oss

Viktor Gibrand

Serviceansvarig

smartphone072-50 60 798

phone0431-43 24 20

mailviktor@cranemech.com

Viktor Gibrand

Martin Nilsson

VD / Försäljning lyftredskap

smartphone072-50 60 795

phone0431-43 24 20

mailmartin@cranemech.com

Martin Nilsson

Bliv ringet op

Servicebil test av kranar och lyftredskap Fyns Kran Udstyr

keyboard_arrow_up