Kranservice
Vår kranservice omfattar funktionskontroll och service av alla typer av kranar – några mer omfattande än andra. Alla våra anställda har den nödvändiga kompetens och kunskap för att bemöta era behov – t.ex. tillgänglighet dygnet runt.
Vill du veta mer om krantjänster? Ring oss på 0431-43 24 20!
Dokumentation
Det finns många lagar och regler kring dokumenterat underhåll av kranar som måste uppfyllas. Vi på Cranemech ser självklart till att alla gällande lagar och regler efterlevs.
Vilka fabrikat servar vi?
Våra serviceprocedurer är universella och täcker därför alla fabrikat. Samtidigt är de 100% transparanta och ni kan enkelt se vilka kontrollpunkter vi genomgår för varje kran eller lyftutrustning då våra servicetekniker snabbt och enkelt, via vårt EasyCert-system för särskilda protokoll för varje utrustning.
Exempel på fabrikat där vi utfört service och underhåll för våra kunders räkning.
Vi kontaktar er och bokar in en dag för utförande samt fastställer alla detaljer kring besöket.
Våra krantekniker anländer på avtalad tidpunkt och dag och dialog med er upprättas för att servicebesöket ska påverka er produktion så lite som möjligt. Beroende på vad som avtals tar vi med oss både skylift och eventuell utrustning för provbelastning.
Det lagstadgade underhållet enligt AFS 2006:6 påbörjas och registreras i EasyCert.
Alla våra lagstadgade inspektioner av såväl kranar som lyftredskap görs genom inviduella checklistor som säkrar en hög kvalité och säkerhet - vid varje besök.
All utrustning märks. Varje utrustning får ett unikt ID, QR-kod som visar både datum för senaste besöket samt nästkommande inspektion. Våra märkbrickor är i de bestämda Årsfärgerna om inget annat avtalats.
I det ögonblick den individuella utrustningen har godkänts kommer ett unikt protokoll finnas tillgängligt i EasyCert – både i vår app och på nätet.
När servicebesöket avslutats får ni enkelt en tydlig överblick över all er utrustning, hämta rapporter och data, göra egna anmärkningar och se alla detaljer – allt på ett och samma ställe.
Ungefär 3 månader innan nästa servicebesök kontaktar vi er igen.
Du får branschens bästa service management system med i vår kranservice - helt gratis!
Du får tillgång till dina certifikat 24-7-365
När din kran har genomgått en service kommer den finnas registrerad i vårt EasyCert-system. Oavsett tidpunkt kan du via EasyCert knappa in t.ex. kranens serienummer och hitta produktens ID-kort med tillhörande protokoll. EasyCert är en "gratis tjänst" som erbjuds till alla Cranemechs kunder. Vad som tidigare var avsett för bara utvalda kunder, är nu tillgänglig för alla. Vi tycker inte att säkerheten hos "mindre" kunder är "mindre" viktig"!
Enkel ”extrahering” och ”inmatning”
Det är viktigt hos oss från Cranemech att EasyCert inte blir en dold "leverantörbindning". Vi är medvetna om att våra konkurrenter också säljer kranar och vi hjälper därför till med att registrera kranar köpta hos våra kollegor, samt gör det möjligt för den enskilda användaren att ladda upp individuella certifikat och protokoll på deras kranar på egen hand.
Se kommande servicebesök
Ni vill alltid ha en god överblick kunna se om ni har bokat ert servicebesök hos Cranemech och själv löpande följa med i statusen för dessa.
Beställa en tekniker - snabbt och enkelt
Ni kan beställa en krantekniker online för både brådskande ärende eller för ett vanligt servicebesök direkt genom EasyCert.
Mer information om lagstadgade inspektioner av kranar, telfrar och vinschar.
Den lagstadgade inspektionen enligt AFS 2006:6 ska göras av leverantören eller annan sakkunnig person.
Mer information om lagstadgade inspektioner av kranar, telfrar och vinschar.
Den lagstadgade inspektionen enligt AFS 2006:6 ska göras av leverantören eller annan sakkunnig person.
Dokumenterat underhåll måste göras:
Regelbundet
På begagnade kranar, telfrar och vinschar innan de tas i bruk av ny ägare.
Efter att utrustningen har varit ur daglig drift och ska tas i bruk igen. T.ex. om en el-telfer har legat lagrad och ska tas i drift igen.
Vid alla inspektioner undersöks följande delar (om de finns tillgängliga på kranen, telfern eller den aktuella vinschen)
- Mekaniska delar
- Säkerhetsutrustning
- Strömförsörjning
- Manöverdon
- Elektriska styrsystem
- Eventuella hydraulkomponenter
- Eventuell pneumatik (luft under tryck)
Dessutom granskas all inställbar säkerhetsutrustning samt delar av säkerhetsmässig betydelse.
Utöver ovannämnda ska all utrustning med lyftfunktion provbelastas. Efter provbelastningen kontrolleras utrustningen för eventuella fel och brister. Graden av provbelastningen varierar efter kranens lyftkapacitet. I ett spann är det t.ex. WLL (Working Load Limit) + 25%. Lyftutrustning som är avsedd för personlyft, samt vinschar, ska dessutom också provbelastas.
Få dokumentationen på din kranservice - nära till hands!
När du väljer at få din kranservice av oss får du gratis tillgång till EasyCert. Utöver online tillgång får du också möjlighet för at använda vår EasyCert-app - både för Android och iOS.
Vill du veta mer om krantjänster?
Ställ en fråga till oss.