Service av fallskydd
Utrustning för fallskydd är en personlig skyddsutrustning som skyddar användaren om han eller hon skulle falla. Fallskydd har ofta ett antal enkeldelar - t.ex. fallskyddsselar, stödbälten, linor (kopplar hängslen och bältet med övriga utrustningen), samt falldämparlinor.
Det finns många lagar och regler kring besiktningar av fallskydd som måste uppfyllas. Vi hos CRANEMECH AB ser självklart till att alla sådana lagar och regler uppfylls.
Viktig information kring fallskydd
Fallskyddsutrustning får inte användas om det har använts för att stoppa ett fall, har utsatts för annan belastning eller har reparerats (såvida reparationen inte har utförts av producenten, förstås). Glöm ej att också undersöka den tillåtna vikten som utrustningen är godkänd för - viss utrustning är godkänd för 150 kg (full vikt inkl. utrustning), medan annan utrustning inte är godkänd för lika många kilo.
Dokumentation vid inspektion av fallskyddsutrustning
Inspektionen måste framgå i form av en etikett som synligt placeras på utrustningen eller på utrustningens kontrollkort.
Vår märkning är unik och all fallskydd märks med vår unika etikett. Den skrivs ut direkt från vårt servicesystem EasyCert och innehåller datum för senaste besiktningen, datum för nästa besiktningen, vårt unika ID och kan, efter dina önskemål, också innehålla ditt unika ID-nummer eller vad som önskas. Hos några av våra kunder är fallskyddsutrustningen personlig och har därför märkts upp med medarbetarens namn. Vår etikett innehåller dessutom en QR-kod som lätt ger vår tekniker och dig, tillgång till all historik kring den aktuella utrustningen.